Mine stats og kost for Ramadan

Jeg har selv kørt en IF (Intermittent Fasting) livsstil i godt 3 år, så jeg er vant til at faste og vant til at træne i en fastet tilstand. Det betyder også, at jeg er vant til at indtage mine måltider i små spise-vinduer. Jeg vil ikke gå i dybden omkring IF, men kort fortalt, så er IF en livsstil hvor man faster periodisk og systematisk, så man giver kroppen tid og mulighed for at rense naturligt ud og komme igang med at forbrænde det overskud af fedt man lagre i fedtdepoterne. Der er en masse sundheds- og livsstils relaterede fordele ved IF – i kan læse meget mere om dette på søsterbloggen www.ifaste.dk :)

(hvis du vil læse om min træningsplan for Ramadan, så klik her)

Min kost for Ramadan

I dag lever jeg en meget proteinrig-spis-hvad-du-lyster tilgang. Dvs. jeg spiser egentligt hvad jeg vil – men fokusere på at få nok proteiner. Jeg har tidligere forsøgt mig med adskillige af de mere populære Atkins, 4-hour body og Palæo diæter, og selvom de alle fungere virkelig godt, så passer de ikke helt til min livsstil. Jeg holder mig dog til den mere elementære tanke ved disse diæter og holder mig så vidt muligt fra raffineret sukker, “hvide” kulhydrater og maksimere mit protein og “sunde fedt” indtag. Trods min fokus på proteiner, så holder jeg 1-2 kød-fri dage om ugen og spiser bønner, falafel o. lign. som også har et højt indhold af proteiner.

Jeg har tænkt mig at bruge meget samme stil her i Ramadan. Jeg skal ramme mine kalorier (også lidt til) og mit protein behov. Jeg vil fokusere på ca. 1.5 gr. protein pr. kg. kropsvægt, så det svare til ca. 120 gr. protein pr. dag.

Jeg har planer om senere i Ramadan at komme med en mere overordnet og specifik kostplan for hvad der er godt at spise i Ramadan og hvad man måske burde undgå for hhv. tabe fedt, bygge muskel og optimere energi niveau.

Kosttilskud i Ramadan

Skal man bruge kosttilskud i Ramadan? Og hvilke? Jeg vil til hver en tid råde for, at man tygger alle sine kalorier!

Jeg vil dog personligt supplere min kost med en shake hver aften… specielt nu hvor jeg gerne vil bygge lidt muskel 😉 . Det er helt fint at supplere med BCAA’s hvis man føler, at der er behov for det. Jeg vil dog mene, at eftersom man alligevel skal have sine kalorier – som for nogle personer kan være svært i så kort et spisevindue – så vil jeg nok hellere få de aminosyre fra en whey/cassein shake. Vitaminpiller og fiskeolie vil jeg selv supplere med i et mindre omfang i Ramadan. … Og det er faktisk det eneste jeg vil sige om det.

Stofskifte piller, fedttabs tabletter, pre-workout produkter og kreatin vil jeg stærkt fraråde i Ramadan. Det kan være meget farligt når man ikke må indtage væske igennem dagen og disse produkter er ofte stærkt vanddrivende.

5 timers spisevindue – og 120 gr. protein?

Nu er der måske nogle af jer som har hørt eller tænker “Jamen jeg har hørt at kroppen ikke kan absorbere så stor en mængde proteiner i så kort en periode?“. Og det høre man også ret ofte. Det er helt almindeligt populært at sige, at man “kun kan optage 30 gr. protein pr. måltid”.

Efter min overbevisning, er dette ikke er sandt. Din krop bruger meget længere tid på at nedbryde et hvilket som helst måltid end vi går og tror. Jeg vil nøjes med at lade det ligge ved dette og henvise til 3 videnskabelige artikler, som konkludere, at mængden af proteiner du kan optage er pr. dag – og ikke pr. time. Dvs. op til og ca. 2 gr. protein pr. kg. kropsvægt pr. dag – om det er i et måltid eller flere. Så alle 120 gr. protein ryger ned indenfor 4 timer 😉

Mine stats

Blot for at give jer en ide om hvem i har med at gøre 😉

  • Højde: 180 cm.
  • Vægt: 80,5 kg.
  • Fedtprocent pt: 14%
  • Trænet i 4-5 år
  • Intermittent Fastet i ca. 3 år.

Styrketræning:

  • Bænk: Max 100 kg. – 8 reps
  • Dødløft: Max 110 kg. – 8 reps
  • Squad: Max 90 kg. – 8 reps

Som I kan se, så er jeg ikke yderligere stærk. Jeg har altid haft et mål om, at jeg skal kunne løfte mere end jeg vejer. Jeg har aldrig dyrket power/strongman metoden og jeg elsker at mixe adskillige træningsprogrammer og metoder.

Yndlingsøvelser: Box jumps og muscle ups 😉

blogbillede